インドネシア2代目支局長 フィルダBLOG
急成長中のインドネシアを拠点とする K-POP コミュニティ
導入実績700サイト以上!!
「カスタメディア」の事例ダウンロードは
こちら
日本語
現在、韓国発のポップ ミュージック、一般的に K-pop と呼ばれるポップ ミュージックは、インドネシアを含む世界各地で非常に人気があります。独特の音楽的キャラクターと注目を集めるアーティストのパフォーマンスが、韓国の大衆音楽産業を急速に成長させました。
インドネシアでは、K-popファンが増えることで、コミュニティが形成されます。K-popファンやその他韓国に関連するものが集まるコミュニティです。
インドネシアの大都市では、K-pop 愛好家のさまざまなコミュニティを簡単に見つけることができます。
コミュニティは非常に多様で、韓国ドラマ、韓国映画、韓国のボーイ バンドやガールズ グループの愛好家にまで及びます。
インドネシアで最も活発なコミュニティの 1 つが 「KVIBES」 です。
「KVIBES」 は、インドネシアのアジア メディア & エンターテイメント コミュニティです。
「KVIBES」 は 2011 年に設立され、当初は韓国のエンターテインメント産業に焦点を当てていましたが、現在では、ASEAN で最も急速に成長している韓国のメディアおよびエンターテインメント コミュニティになりました。
「KVIBES」 は、インドネシアにプラスの影響を与えるデジタル エンターテイメント、音楽、およびコミュニティを引き続き推進するというビジョンを持っています。毎月、「KVIBES」 コミュニティ メンバーは、アイドルの誕生日のお祝い、ミュージック ビデオのデビューなど、さまざまなプロジェクトを実行しています。
現在、ほとんどのイベントは Google Meet を介してオンラインで開催されています。
対面での活動が制限されるパンデミックの状況とは別に、「KVIBES」はオンライン イベントを通じて、インドネシアのさまざまな地域からより多くのファンを集めることができます。ジャカルタに住むファンだけでなく、「KVIBES」 はさまざまなK-Popファンダムのファンを受け入れています。たとえば、BTS ファンダムの ARMY、Seventeen ファンダムの Carat、Blackpink ファンダムの BLINK などです。
「KVIBES」が開催しているオフラインイベントをFESTVIBESと呼んでいます。
2022 年 7 月に開催されたフェスティバル イベントには、インドネシアの何千人ものK-PopコミュニティとK-Popファンが参加しました。多くの活動は、3 つの既存のゾーンでコミュニティによって実行されます。
コミュニティゾーン、マーケットプレイスゾーン、メインステージゾーンがあります。
コミュニティゾーンでは、「ハンボク」韓服レンタル、フェイスペインティング、ミニノレバン、心理テスト、タロットリーディングなどのアクティビティがあります。オデン、トッポッキ、コーンドッグ、韓国牛乳などの韓国屋台もあります。
このフェスティバル イベントは、インドネシアの K-POP ファンから非常に好評でした。参加した K-Pop コミュニティの多くは、韓国の衣装を使用し、ライトスティックやハンドバナーなどのアイドル商品を持参しました。彼らの熱意は、自分たちのアイドルコンサートに行くのと同じくらい素晴らしいです。
現在「KVIBES」は韓国業界だけでなく、アニメ業界、中国、タイ、インドネシアのエンタメにも浸透しています。「KVIBES」には、さまざまなプラットフォーム (Instagram、Twitter、Youtube) にまたがる 50 以上のネットワークがあり、K-Pop と K-Drama 愛好家で構成される合計 16,000 人以上のコミュニティ メンバーがいます。
また、さまざまなファンダムで構成される KVIBES.ID には 4,000 人を超えるユーザーがいます。
Bahasa Indonesia
Komunitas K-pop dengan Pertumbuhan Terpesat di Indonesia
Saat ini musik pop yang berasal dari korea atau yang biasa disebut dengan K-pop sudah sangat populer di berbagai belahan dunia. Termasuk di Indonesia. Karakter musiknya yang khas, ditambah penampilan para artis yang menarik perhatian, membuat industri musik pop Korea ini semakin berkembang pesat. Dengan semakin meningkatnya jumlah penggemar K-pop di Indonesia, hal ini membuat munculnya sebuah komunitas. Komunitas yang menjadi wadah berkumpulnya para penggemar K-pop atau hal-hal lainnya yang berkaitan dengan korea.
Beragam komunitas pecinta K-pop dapat dengan mudah ditemui di kota-kota besar Indonesia. Komunitasnya sangat beragam, mulai dari pecinta drama Korea, film Korea maupun boyband atau girlband Korea. Salah satu komunitas yang sangat aktif di Indonesia adalah KVIBES.
KVIBES merupakan Media & Komunitas Hiburan Asia dengan pertumbuhan tercepat di Indonesia. KVIBES didirikan pada tahun 2011 yang awalnya berfokus pada Industri Hiburan Korea dan kini telah menjadi Media dan Komunitas Hiburan Korea dengan Pertumbuhan Tercepat di Asean. KVIBES memiliki visi untuk terus memajukan Digital Entertainment, Music, dan Community yang berdampak positif bagi Indonesia. Setiap bulan, anggota komunitas KVIBES menjalankan proyek mulai dari perayaan ulang tahun Idol, debut Video Musik, ulang tahun idola dan banyak lagi.
Saat ini, sebagian besar event diadakan secara online melalui Google Meet. Selain karena situasi pandemi yang membatasi kegiatan temu langsung, melalui event online KVIBES bisa mengumpulkan lebih banyak penggemar dari berbagai daerah di Indonesia. Tidak hanya penggemar yang tinggal di Jakarta saja. KVIBES merangkul penggemar dari berbagai fandom K-pop. Sebut saja ARMY untuk fandom BTS, Carat untuk fandom Seventeen, BLINK untuk Blackpink dan masih banyak lagi.
Event offline yang pernah diadakan oleh KVIBES adalah FESTVIBES. Event festival yang diadakan pada Juli 2022 ini dihadiri ribuan K-Pop Community yang ada di Indonesia. Banyak kegiatan yang dilakukan community di tiga zona yang ada, Community Zone, Marketplace Zone, dan Main Stage Zone. Pada Community Zone, terdapat aktifitas yang dilakukan oleh Community seperti Rental Hanbok, Face Painting, Mini Noraebang, Psikologi Test serta Tarot Reading. Terdapat juga booth Korean Street Food seperti Odeng, Toppokki, Corndog, serta Korean Milk.
Event festival ini disambut sangat baik oleh para penggemar K-pop di Indonesia. K-Pop Community yang hadir banyak menggunakan Korean Outfit dan membawa merchandise Idol-nya seperti Lightstick atau Handbanner. Antusiasme yang mereka berikan sama besarnya dengan pergi ke konser Idol nya sendiri.
Tidak hanya Industri Korea, kini KVIBES merambah ke Industri Animasi, China, Thailand, dan Hiburan Indonesia. Memiliki lebih dari 50 network yang tersebar di berbagai platform (Instagram, Twitter, Youtube) dengan total 16.000+ member komunitas yang terdiri dari K-Pop dan K-Drama lovers. Serta memiliki lebih dari 4.000 users di KVIBES.ID yang terdiri dari berbagai fandom.
English
Fastest-Growing Indonesia-based K-pop Community
Currently pop music originating from Korea or commonly called K-pop is very popular in various parts of the world. Including in Indonesia. The distinctive musical character, plus the performances of the artists who attract attention, has made the Korean pop music industry grow rapidly. With the increasing number of K-pop fans in Indonesia, this creates a community. A community that is a gathering place for K-pop fans or other things related to Korea.
Various communities of K-pop lovers can be easily found in big cities in Indonesia. The community is very diverse, ranging from lovers of Korean dramas, Korean films and Korean boy bands or girl groups. One of the most active communities in Indonesia is KVIBES.
KVIBES is the Asian Media & Entertainment Community in Indonesia. KVIBES was founded in 2011 initially focusing on the Korean Entertainment Industry and has now become the Fastest Growing Korean Media and Entertainment Community in Asean. KVIBES has a vision to continue to advance Digital Entertainment, Music, and Community which have a positive impact on Indonesia. Every month, KVIBES community members run projects ranging from Idol birthday celebrations, Music Video debuts, idol birthdays and more.
Currently, most events are held online via Google Meet. Apart from the pandemic situation that limits face-to-face activities, through online events KVIBES can gather more fans from various regions in Indonesia. Not only fans who live in Jakarta. KVIBES embraces fans from various K-pop fandoms. Such as ARMY for BTS fandom, Carat for Seventeen fandom, BLINK for Blackpink and many more.
The offline event that has been held by KVIBES is called FESTVIBES. The festival event which was held in July 2022 was attended by thousands of K-Pop Community and Kpop fans in Indonesia. Many activities are carried out by the community in the three existing zones, Community Zone, Marketplace Zone, and Main Stage Zone. In the Community Zone, there are activities carried out by the Community such as Hanbok Rental, Face Painting, Mini Noraebang, Psychology Test and Tarot Reading. There are also Korean Street Food booths such as Odeng, Toppokki, Corndog, and Korean Milk.
This festival event was very well received by K-pop fans in Indonesia. Many of the K-Pop Community who attended used Korean Outfit and brought their Idol merchandise such as Lightstick or Handbanner. The enthusiasm they give is as great as going to their own Idol concert.
Not only the Korean Industry, now KVIBES has penetrated the Animation Industry, China, Thailand, and Indonesian Entertainment. KVIBES has more than 50 networks spread across various platforms (Instagram, Twitter, Youtube) with a total of 16,000+ community members consisting of K-Pop and K-Drama lovers. And has more than 4,000 users on KVIBES.ID consisting of various fandoms.