インドネシア2代目支局長 フィルダBLOG
ビジネスマッチング活動による業務効率化
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昨今、ビジネスマッチングは非常に適したビジネス手法であると予測されています。
さらに、ビジネス関係者は若者と MSME に支配されています。
ビジネスマッチングとは、関係者同士のつながりを強め、協働して行うビジネス活動です。
ビジネスマッチングの主な目的は、ビジネスの背景が似ているビジネスマン同士を結びつけることです。
ネットワークの拡大に加えて、このビジネス手法を実装することで得られるメリットが他にもいくつかあります。
インドネシアでは、政府は MSME ビジネスを発展させたい人々に注目しています。
同省を通じて、インドネシア政府は一貫してさまざまなビジネスマッチングイベントを開催しています。このビジネスマッチングは、国産品とMSMEの政府による吸収を加速させる取り組みです。これは、商品やサービスを調達する可能性のある政府と、優れた製品を持っているビジネス アクターとの間のコミュニケーションを最適化するためにも使用されます。
MSMEビジネスプレーヤーがビジネスマッチングを通じて製品を販売するためのプラットフォームになった政府機関の1つは、インドネシア銀行です。
MSME市場へのアクセスを改善するために、2016年以来、インドネシア銀行は、MSMEの優れた製品の展示会とさまざまな活性化活動で構成されるインドネシアのクリエイティブワークス「Karya Kreatif Indonesia」 を組織しています。インドネシア銀行は、デジタル化の利用や国内および輸出市場へのアクセス拡大などを通じて、MSME開発プログラムを強化し続けています。これには、クリエイティブ産業、輸出活動、女性のエンパワーメントを支援する主要な MSME の開発が含まれます。
Karya Kreatif Indonesia (KKI) は、定期的に実施される MSME 開発の旗艦プログラムです。
KKI 2022で「Go Digital and Go Global」をテーマに実施した活動の一つに、輸出ビジネスマッチングと金融ビジネスマッチングがあります。ビジネスマッチング活動には、プレビジネスマッチング、1 対 1 のミーティング、およびビジネスマッチングの祝賀会が含まれます。このイベントは、パンデミックの2年後に物理的な優れた製品の展示会を開催することにより、ハイブリッドに実行されます。
KKI 2022 は、「持続可能な経済成長に向けたデジタル化とグローバル化を通じて上昇するインドネシアの中小企業」というテーマで、ハッシュタグ #Swarnadwipa を使用して、スマトラ島の南の島の美しさを際立たせます。
このビジネスマッチングを通じて、中小零細企業がビジネス関係を拡大し、市場アクセスを拡大することが期待されます。特に期待されているのは、輸出市場へのアクセスと、事業規模を拡大するための資金調達へのアクセスです。
インドネシア銀行によって設立された KKI は、中小企業のビジネス プレーヤーをサポートするだけでなく、インドネシアの経済にも役立つプラットフォームです。KKIは、ビジネスマッチング活動を通じて中小企業の発展のために様々な関係者の相乗効果を強化することを使命としています。インドネシアの中小企業の創造性、革新性、デジタル化を促進することを目的としています。
( KKIのウェブサイトを通じて、ローカルビジネスをサポートするためにMSME製品を購入できます )
Bahasa Indonesia
Efisiensi Bisnis Melalui Kegiatan Business Matching
Belakangan ini, business matching digadang-gadang menjadi metode bisnis yang sangat cocok diimplementasikan. Terlebih para pelaku usahanya didominasi oleh anak-anak muda dan UMKM. Business matching merupakan kegiatan berbisnis dilakukan secara berkolaborasi dengan memperkuat sisi konektivitas antara semua pihak yang terlibat.
Tujuan utama business matching tak lain adalah terciptanya koneksi antara pebisnis satu dengan pebisnis lainnya, yang memiliki pola latar belakang bisnis yang mirip. Selain memperluas networking, ada beberapa manfaat lainnya yang bisa diperoleh dari penerapan metode bisnis ini.
Di Indonesia, pemerintah memberikan perhatian terhadap pelaku bisnis UMKM untuk mengembangkan bisnisnya. Melalui Kementrian Negara, pemerintah Indonesia secara konsisten menyelenggarakan berbagai event business matching. Business Matching ini menjadi upaya percepatan penyerapan produk dalam negeri dan UMKM oleh pemerintah. Hal ini juga dimanfaatkan untuk mengoptimalkan komunikasi antara pemerintah yang memiliki potensi pengadaan barang/jasa dengan pelaku usaha yang memiliki produk unggulannya.
Salah satu lembaga pemerintah yang menjadi platform bagi pelaku bisnis UMKM memasarkan produknya melalui business matching adalah Bank Indonesia. Untuk meningkatkan akses pasar UMKM, sejak tahun 2016 Bank Indonesia menyelenggarakan Karya Kreatif Indonesia (KKI) yang terdiri dari pameran produk unggulan UMKM dan berbagai kegiatan aktivasi. Bank Indonesia terus memperkuat program pengembangan UMKM antara lain melalui pemanfaatan digitalisasi serta perluasan akses pasar domestik dan ekspor. Termasuk di dalamnya pengembangan UMKM Unggulan untuk mendukung industri kreatif, kegiatan ekspor, dan pemberdayaan perempuan.
Karya Kreatif Indonesia (KKI) merupakan program flagship pengembangan UMKM yang dilaksanakan secara periodik. Salah satu kegiatan yang dilakukan dalam KKI tahun 2022 yang bertema Go Digital dan Go Global, adalah business matching ekspor dan business matching pembiayaan. Kegiatan business matching mencakup pra business matching, one-on-one meeting, dan selebrasi business matching yang dilakukan secara hybrid melalui penyelenggaraan kegiatan pameran produk unggulan secara fisik setelah 2 tahun masa pandemi.
KKI 2022 mengangkat keindahan pulau Sumatera bagian Selatan dengan tagar #Swarnadwipa, dengan mengusung tema “UMKM Indonesia Bangkit melalui Digitalisasi dan Globalisasi Menuju Pertumbuhan Ekonomi yang Berkelanjutan”. Melalui business matching ini, diharapkan UMKM dapat memperluas relasi bisnis dalam upaya peningkatan akses pasar, khususnya akses pasar ekspor, serta akses pembiayaan untuk peningkatan skala usahanya.
KKI yang dibentuk oleh Bank Indonesia ini menjadi platform yang mendukung tidak hanya pelaku bisnis UMKM namun juga membantu perekonomian negara. KKI memiliki misi untuk memperkuat sinergi berbagai pihak untuk pengembangan UMKM melalui kegiatan business matching. Dengan tujuan meningkatkan kreativitas, inovasi dan digitalisasi UMKM di Indonesia.
English
Business Efficiency Through Business Matching Activities
Recently, business matching is predicted to be a very suitable business method to be implemented. Moreover, the business actors are dominated by young people and MSMEs. Business matching is a business activity carried out in collaboration by strengthening connectivity between all parties involved.
The main purpose of business matching is none other than to create connections between one businessman and another, who have a similar pattern of business background. In addition to expanding networking, there are several other benefits that can be obtained from implementing this business method.
In Indonesia, the government gives attention to people who want develop their MSME business. Through the Ministry, the Indonesian government consistently organizes various business matching events. This Business Matching is an effort to accelerate the absorption of domestic products and MSMEs by the government. This is also used to optimize communication between the government that has the potential to procure goods or services and business actors that have superior products.
One of government agency that has become a platform for MSME business players to market their products through business matching is Bank Indonesia. To improve MSME market access, since 2016 Bank Indonesia has been organizing Indonesian Creative Works (Karya Kreatif Indonesia) which consists of an exhibition of MSME superior products and various activation activities. Bank Indonesia continues to strengthen the MSME development program, including through the use of digitalization and expanding access to domestic and export markets. This includes the development of leading MSMEs to support creative industries, export activities, and empower women.
Karya Kreatif Indonesia (KKI) is a flagship program for MSME development which is carried out periodically. One of the activities carried out in KKI 2022 with the theme Go Digital and Go Global, is export business matching and financing business matching. Business matching activities include pre-business matching, one-on-one meetings, and business matching celebrations which are carried out in a hybrid manner by organizing physical superior product exhibitions after 2 years of the pandemic.
KKI 2022 highlights the beauty of the southern island of Sumatra with the hashtag #Swarnadwipa, with the theme “Indonesian SMEs Rising through Digitalization and Globalization Towards Sustainable Economic Growth”. Through this business matching, it is hoped that MSMEs can expand business relations in an effort to increase market access, especially access to export markets, as well as access to financing to increase their business scale.
KKI, which was formed by Bank Indonesia, is a platform that supports not only MSME business players but also helps the country’s economy. KKI has a mission to strengthen the synergy of various parties for the development of MSMEs through business matching activities. With the aim of increasing creativity, innovation and digitalization of MSMEs in Indonesia.