インドネシア2代目支局長 フィルダBLOG

インドネシア通信vol.74 混雑を減らすための交通手段の代替手段としてのカープール

2018年2月9日

Share

  • Xでシェア
  • facebookでシェア
  • LINEで送る

導入実績700サイト以上!!
「カスタメディア」の事例ダウンロードは
こちら

事例集をダウンロードする(無料)

今回は混雑を減らすための公共交通機関の代替手段「カープール」についてお話しします。
インドネシアでは、ライドシェアリングサービスが様々なコミュニティーから提供されています。
特にジャカルタの人口密度の高い都市では、渋滞を緩和するために利用されています。

Karpulは、同じルートを通るであろう乗客と車両所有者を結びつけてくれるアプリケーションです。
Karpulのサービスを聞いてNebengersアプリを思い起こしたなら間違いではありません。
しかし、KarpulとNebengersのサービスには異なるコンセプトがあります。
特に、プロフィールページ、Rating、女性専用オプション、伝言板などの機能面で
その違いが表れています。
KarpulのCEOは、Karpulはオンデマンドサービスではないと主張しています。
このアプリでは、運転手は車両の所有者であり、生計主義者ではありません。
同じ目的地にいる人たちにライドシェアを提供するだけです。
Karpulでは、車の所有者がそれぞれ異なる条件をもっていることに配慮し、
価格の設定はしていません。価格の決定は、運転手に完全に委ねられています。
旅行後に提示された価格については乗り合わせた人たちの頭数で割っていきます。
ガソリン代に関しても同様です。
ユーザーがこのアプリを登録する際に最初にKarpulの利用規約を承認する必要があります。
利用規約には、ユーザーの権利と責任について書かれており、
ユーザーのセキュリティと利便性を維持することを目指すものです。
各運転手、各乗客はお互いのプロフィールを確認することができます。

旅行後は、互いに評価しあいます。
評価はこのプロフィールページに公開されており、確認することが可能です。
Karpulは、運転手と乗客を集めて旅行を分かち合うことによって、
カープールの真の意味に焦点を当てています。
現在、Karpulはジャカルタで運営されています。

ジャカルタに来られる際にはカルパルのサービスをぜひお試しくださいね。

相乗りのため自家用車を利用

ドライバーと、接続

乗りたい人を選択

ユーザー間でプロファイルを見ることができます

同じルートの乗客を検索

Bahasa Indonesia
Carpooling Sebagai Metode Alternatif Transportasi Untuk Mengurangi Kemacetan
Di Indonesia, layanan ride sharing semakin banyak ditawarkan di masyarakat. Hal ini
bertujuan untuk membantu mengurangi kemacetan di kota-kota besar yang padat
penduduknya terutama di Jakarta. Salah satu startup Indonesia bernama Karpul juga ingin

turut membantu mengurangi tingkat kemacetan melalui carpooling. Karpul adalah aplikasi
yang mempertemukan pemilik kendaraan dengan calon penumpang yang memiliki rute
searah. Sedehananya, Karpul adalah berbagi tumpangan dengan penumpang searah
tujuannya.
Bila mekanisme layanan Karpul mengingatkan Anda dengan Nebengers, Anda tidak salah.
Tapi, ada konsep pendekatan yang berbeda antara layanan Karpul dan Nebengers. Terutama
dari sisi fitur seperti Halaman Profile, Rating, Female Only Option, dan Message Board.
CEO Karpul menegaskan bahwa Karpul bukanlah layanan on-demand, jadi tidak ada yang
namanya mitra pengemudi. Baik driver ataupun passenger akan dianggap sama posisinya,
yakni sebagai pengguna. Pada aplikasi ini, driver merupakan pemilik kendaraan dan bukan
untuk mencari mata pencaharian. Sifatnya lebih ke memberikan tumpangan ke orang yang
searah.
Untuk tarif, sepenuhnya ditentukan oleh driver karena Karpul menyadari bahwa setiap
pemilik kendaraan memiliki konsiderasi yang berbeda dalam berbagi perjalanan. Biaya yang
muncul di-post trip itu hitungannya per kursi, walau tidak dipatok tapi hitungannya dari biaya
tol dan bensin dibagi dengan kursi penumpang yang tersedia.
Sebelum user melakukan registrasi, Karpul memiliki syarat dan ketentuan yang harus
disetujui terlebih dahulu. Dokumen tersebut menjabarkan hak dan tanggung jawab dari
Karpul maupun pengguna. Hal ini bertujuan untuk menjaga keamanan dan kenyamanan para
pengguna. Setiap driver maupun passenger dapat saling melihat halaman profil sebelum
memutuskan berbagi kendaraan. Pada akhir trip, driver dan passenger saling memberikan
Rating yang dijadikan salah satu informasi tercantum pada halaman profil setiap user.
Karpul berfokus pada the true meaning of carpooling dengan mempertemukan driver dan
penumpang yang searah untuk berbagi perjalanan. Saat ini Karpul masih beroperasi di
Jakarta. Jadi, bagi Anda yang berkunjung ke Jakarta bisa mencoba layanan Karpul ini.

English
Carpooling As An Alternative Method Of Transportation To Reduce Congestion
In Indonesia, more ride sharing services are offered in the community. It aims to help
reduce congestion in the densely populated cities especially in Jakarta. One of Indonesian
startup named “Karpul” also tries to help reduce the level of congestion through carpooling.
Karpul is an application that brings together vehicle owners with prospective passengers who
have a same route. Karpul is simply a ride sharing with the same destination passenger.
If Karpul's service mechanism reminds you of Nebengers app, you're not wrong. But, there
is a different approach concept between Karpul and Nebengers services. Especially in terms
of features such as Profile Page, Rating, Female Only Option, and Message Board.

Karpul's CEO asserts that Karpul is not an on-demand service, so there is no such thing as
a driver partner. Neither the driver nor the passenger will be regarded as the same as the user.
In this application, the driver is the owner of the vehicle and not as a livelihood. It is to give a
ride sharing to them who have a same destination.
For tariffs, fully determined by the driver because Karpul realizes that every vehicle owner
has different considerations in sharing travel. The costs that appear on post-trips are counted
per seat, although not pegged but the count of toll and gasoline costs divided by available
passenger seats.
Before the user is registering themself, Karpul has terms and conditions that must be
approved first. The document outlines the rights and responsibilities of Karpul and users. It
aims to maintain the security and convenience of the users. Each driver or passenger can see
each other's profile page before deciding to share the vehicle. At the end of the trip, drivers
and passengers give each other Rating which is one of the information listed on the profile
page of each user.
Karpul focuses on the true meaning of carpooling by bringing together drivers and
passengers in the same direction to share travel. Currently Karpul is still operating in Jakarta.
So, for those who visit Jakarta can try this Karpul service.

資料請求バナー